Alt om TPMS / Dæktrykssensor
Hurtigt forklaret
TPMS (Tyre Pressure Monitering System) / Dæktryksystem er et overvågningsystem af trykket i bilens dæk. Dette måler om hjulene har et for lavt dæktryk i eksempelvis situationen ved en punktering.
Der findes to systemer, som moderne biler kører med. Direkte og et indirekte system. Det direkte system kræver, at der sidder sensor i hjulets ventiler, hvilket bilejerne ikke altid er opmærksomme på når de køber hjul brugte.
I november 2014 blev det lovkrav at alle biler har et dæktryksovervågningssystem fra fabrikken.
TPMS kaldes sommetider i folkemunde for følere.
De to systemer (Direkte og indirekte)
Direkte TPMS (dem i ventilerne)
Som vist på billedet, så gemmer der sig inde i dækket en elektronisk enhed, som sender signal til bilens computer med dæktrykket. Disse sensorer passer oftest kun til en specifik model/bilmærke, hvilket du skal være opmærksom på når du køber hjul til bilen. Ellers kan bilen og sensorne ikke snakke sammen. Du kan kende TPMS systemet på, at det er en metalventil eller ved at rokke i ventilen og mærke at der sidder en enhed bagved.
Bilmærker, som oftest bruger dette: Ford, Volvo, Mercedes, BMW, Nissan, Renault m.v.
Indirekte
Det indirekte system gemmer sig i bilens mekanik hvor på hjulet monteres, og betyder at systemet virker uafhængigt af hvilket hjul du har på bilen. Du skal derfor ved et indirekte system ikke have specielle ventiler på, men blot almindelige gummi ventiler. Dette system måler bilens rulledistance, og derfor kan opdage en utæthed når hjulets størrelse ændrer sig. Systemet kan ikke aflæse hvilke hjul der specifikt er punkteret, men kan blot konstatere at dæktrykket ikke er ens på alle hjul.
Mærker, som typisk bruger dette: VW, Audi, Citroen og Peugeot m.v.