Alt om TPMS / Dæktrykssensor

Hurtigt forklaret

TPMS (Tyre Pressure Monitering System) / Dæktryksystem er et overvågningsystem af trykket i bilens dæk. Dette måler om hjulene har et for lavt dæktryk i eksempelvis situationen ved en punktering.

Der findes to systemer, som moderne biler kører med. Direkte og et indirekte system. Det direkte system kræver, at der sidder sensor i hjulets ventiler, hvilket bilejerne ikke altid er opmærksomme på når de køber hjul brugte.

I november 2014 blev det lovkrav at alle biler har et dæktryksovervågningssystem fra fabrikken.

TPMS kaldes sommetider i folkemunde for følere.

 

Advarselslampe for lavt dæktryk

De to systemer (Direkte og indirekte)

Direkte TPMS (dem i ventilerne)

Som vist på billedet, så gemmer der sig inde i dækket en elektronisk enhed, som sender signal til bilens computer med dæktrykket. Disse sensorer passer oftest kun til en specifik model/bilmærke, hvilket du skal være opmærksom på når du køber hjul til bilen. Ellers kan bilen og sensorne ikke snakke sammen. Du kan kende TPMS systemet på, at det er en metalventil eller ved at rokke i ventilen og mærke at der sidder en enhed bagved. 

Bilmærker, som oftest bruger dette: Ford, Volvo, Mercedes, BMW, Nissan, Renault m.v. 

INDIREKTE

Det indirekte system gemmer sig i bilens mekanik hvor på hjulet monteres, og betyder at systemet virker uafhængigt af hvilket hjul du har på bilen. Du skal derfor ved et indirekte system ikke have specielle ventiler på, men blot almindelige gummi ventiler. Dette system måler bilens rulledistance, og derfor kan opdage en utæthed når hjulets størrelse ændrer sig. Systemet kan ikke aflæse hvilke hjul der specifikt er punkteret, men kan blot konstatere at dæktrykket ikke er ens på alle hjul.

Mærker, som typisk bruger dette: VW, Audi, Citroen og Peugeot m.v.

De mest spurgte spørgsmål

Siden november 2014 er det lovkrav at bilen er udstyret med et TPMS system. Bilen kan ikke gå igennem syn, hvis den lyser for lavt dæktryk. 

Det Direkte system (det i ventilerne:)
Det er i manges optik en dyr fornøjelse at montere det direkte TPMS sensor i hjulene. Det direkte system kræver unikke sensorer i alle hjulet, som oftes udgør 1/3 af hjulets nypris. Du kan risikere, at disse sensorer bliver beskadiget og skal skiftes. Det er også set, at batteriet i sensoren løber tør for strøm og skal skiftes. På nogen bilmodeller skal alle sensorerne skiftes i ovenstående tilfælde. Du kan være heldig, at det er muligt blot at skifte én af sensorne/ventilerne.
Når en sensor skiftes, så anbefales det at få hjulene afbalanceret, hvis også en ydeligere for dig.

Det indirekte system:
Bilen er udstyret med dette fra fabrikken og er som udgangspunkt vedligeholdesfrit. Systemet er kendt for at holde bilens levetid, så du skal ikke forvente en merudgift på dette.

Som udgangspunkt, så ja. Hos Wheelster anbefaler vi altid at få en professionel til det. Du kan dog opleve ved det direkte system (det med sensorne i ventilerne) at sensorerne skal kodes til bilen, hvis de ikke før at siddet på samme model og/eller årgang. Dette kræver special udstyr som de fleste værksteder og dækcentre har. 

Som udgangspunkt er systemet vedligeholdesfrit, du kan dog opleve at det direkte system (det i ventilerne) løber tør for strøm i sensorne og/eller bliver beskadiget, og her skal de så skiftes enkeltvis eller alle. 

Som udgangspunkt kan TPMS (det direkte system) godt genbruges. Der er ofte begrænsninger hvilke biler, som sensoreren virker på. Hos Wheelster tjekker vi dette for dig. 

Nej, der findes mange gode eftermarkedsløsninger, som passer på mange biler. Ved et par enkelte bilmærker og modeller kræver det, at det er originale TPMS ventiler som bruges (Det direkte system)

Det kan du sagtens, men vi oplever ofte at sælgeren ikke er bekendt med de begrænsninger som TPMS kan have. Vi hører dagligt bilejere, som køber hjul med TPMS, som ikke passer til deres bil eller helt uden – og derved skal en tur på værkstedet og få monteret sensorer i hjulene. Ofte til priser højere end hjulene har kostet.
TPMS sensorer passer nødvendigvis ikke til din bil selvom det er samme bilmærke sælger har haft hjulene monteret på. 

Du kan med professionelt udstyr tjekke om ventilen kan kodes til din bilmodel. Det er ikke muligt at kigge på ventilen på hjulet, og afgøre hvad den virker til. Der skal udstyr til.

Du kan praktisk set godt køre i en bil uden TPMS, men det er et lovkrav at systemet skal virke hvis den enten er født med det. Din bil kan ikke synes hvis systemet ikke fungerer. Det vil ikke være farligt hvis du tjekker dæktrykket manuelt regelmæssigt, men vi anbefaler det ikke.

Du er sikret, at du altid kører med korrekt dæktryk. Hvilke giver dig følgende fordele:

  • Forbedrer din brændstoføkonomi
  • Gør at dine dæk ikke bliver slidt så hurtigt
  • Din bil vil være mere sikker at køre
  • Du bliver advaret tidligt om en punktering

Hvordan tjekker jeg om min bil har TPMS?
(mest relevant for biler med det direkte system)

Du er altid velkommen til at kontakte os 🙂 Alternativt kan din lokale mærkebilforhandler/værksted oplyse dig dette ved at ringe og give dem din nummerplade.

Du kan også tjekke det selv:

Har du en bil produceret før november 2014 (lovkrav om TPMS kom her,) så kan din bil stadig have TPMS.

Den nemmeste måde er, at går ud til bilens hjul og mærke bilens ventil:

1. Stregen, som du finder på gummi ventilen indikerer, at der er et TPMS system gemt i hjulet. Du kan rokke ventilen frem og tilbage forsigtigt, og mærke om sensoren støder ind i kanten af fælgen. Hvis der gemmer sig noget ‘bagved’ så er den udstyret med direkte TPMS. Dette kan godt snyde lidt, da det ligner en alm. gummi ventil.

2. Dette er det mest almindelige indenfor direkte TPMS ventiler. Dette er en metal ventil, som ikke kan rokkes fra side til siden og har ofte en hætte af metal/hård plast.

3. Hvis din bruger din bil et indirekte TPMS system eller er helt uden et TPMS system, så er ventilen ikke meget anderledes end på en cykel. Du vil kunne rokke den fra side til side uden problemer. Bemærk at hætten stadig kan være af metal – dette skal ikke forveksles med ovenstående.

RING/SKRIV TIL OS HVIS DU ER I TVIVL