Alt om hjul til biler

Hurtigt forklaret

Et hjul er nemmest beskrevet med denne formel: Dæk + Fælge = Hjul

Men hjulet er så meget mere end det! ET, Krydsmål, tommer, alu- og stålfælge, centerhjul, TPMS m.v. Der findes mange fagudtryk, og i denne artikel bliver du klog på det.

Du kan læse alt om dæk her

Du kan læse alt om TPMS / Dæktrykssensor her

Et brugt men sundt og velholdt hjul til Mercedes

Hvad betyder ET, Krydsmål og Centerhul?

ET (indpresningsdybde)

ET måles udfra, hvor langt fælgen sidder ude/inde i forhold til dens midtpunkt. Det vil sige at han man en fælg som har ET 50, så vil den sidde dybere end en fælge med ET 25.

Det er meget essentielt at man benytter lige præcis det ET mål ens bil kan kører med. Hos Wheelster.dk benytter vi en tommelfingerregel om aldrig at bevæge sig +/- 8 væk fra bilen oprindelige ET mål. I visse tilfælde kan man godt bevæge sig ende mere, men aldrig mere end at hjulet ikke kommer ud over skærmkanten eller berører bremserne/fjedrene. Derfor er ET målet meget vigtigt at kontrollere, hvilket er en typisk fejl når man køber hjul privat.

Krydsmål (Boltcirkel)

Når man skal se på hvad ens bil kører med af krydsmål, så skal man først se på, hvor mange bolte kører ens bil med. Et krydsmål man være eksempelvis være 5×112. 5 tallet står for at der er 5 bolte og de 112 er millimeter for den afstand der er imellem de bolte som er længst væk fra hinanden (spring et bolt hul over og mål afstanden). Ved en bil med kun 4 bolthuler, er det lidt nemmere, da det bare er det bolthul overfor man måler.

Centerhul

Centerhul er så simpelt, som det hul som sidder i midten af fælgen. Størrelsen på det dette er meget individuelt alt afhængigt hvilken bil man har. Og derudover er det uhyre vigtigt at dette mål er præcist det samme som ens bil kan tage. Når man køber fælge, køber man som regel fælge der passer på, men det er muligt og købe fælge med et større centerhul end det der sidder på bilen. I dette tilfælde benytter man en centreringsring, til at får centerhullet i præcis den størrelse det skal være.

ET (Indpresningen)
Krydsmål (Boltcirkel)
Centerhul

Andet der er godt at vide om et hjul

ALT OM TPMS / Dæktrykssensor

Vi har skrevet en artikel kun om dæktrykssensor, du finder den ved at trykke her

alt om dæk

Vi har skrevet en artikel kun om dæk, du finder den ved at trykke her

Skal jeg vælge alu- eller stålfælge?

Når du står overfor at skulle skifte dine nuværende hjul ud, så kan der være mange spørgsmål om hvad der er bedst til lige præcis din bil og dit behov. Der er ingen tvivl om at alufælge er lidt dyrere end stålfælge, det er et andet og dyrere materiale og tager længere tid og producere. Dermed sagt, så er alufælge et pænere produkt og kunne montere på sin bil.

Kigger man på hvad du skal vælge af de to fælgtyper, så er behov en stor faktor. Stålfælgen er meget mere robust og er man derfor personen som kører meget på landet og har større chance for at skade sine fælge, så vil en stålfælg være at foretrække.

Er man derimod personen, som gerne vil ændre looket på sin bil, som alufælge gør, så er der ingen tvivl om at alufælge er det rigtige valg. De er lidt sartere end stålfælge og der er mange faktorer som kan gå ind og skade alufælgene såsom huller i vejen, kantsten i byerne, mudder/grus og vejsalt. Og lige præcis det med vejsalten er faktor, som mange ikke tænker på går ind og ødelægger fælgene. Derfor er det vigtigt at hvis man vælger alufælge til at køre om vinteren, så vælger man fælge der kan holde til de kolde tider.

Når man skal kigge på hvad valget skal være i forhold til at opnå de bedste køreegenskaber, så er det og meget vigtig og have de dæk man monterer med i mente. Lav kvalitetsdæk kan i mange tilfælde være det som gør man føler at biler ikke køre optimalt eller støjer unødvendigt. Derudover har tommerne på de fælge og køreegenskaber og meget tilfælles. Vælger man 20 tommer til en VW Passat, så giver det lidt sig selv at bilen ikke vil føles særlig behagelig og køre med, derimod er udseendet i top.

De mest spurgte spørgsmål

Ja det kan du godt, stålfælge er meget robuste, dog skal du være opmærksom på om der falder store flager af fælgene, i dette tilfælde vil vi anbefale og udskifte dem.

Det kommer meget an på om fælgen kun har taget kosmetisk skade eller om den er blevet slået skæv, dette mærke man hurtigt ved kørsel med højere fart.

Rystelser kan skyldes mange mekaniske ting på bilen, men i mange tilfælde kan det være, hvis dine dæk er meget slidte eller af dårlig kvalitet. Derudover kan det også være hvis dine fælgene er skæve, eller der er monteret hjul som ikke passer helt i alle mål.

Det vil du hurtigt kunne mærke ved kørsel med højere hastigheder, hvor der vil opstå rystelser.

Ja i princippet kan man godt, dog er det en bekostelig affære og kan næsten kun betale sig i tilfælde, hvor den skæve fælg er meget dyr, ellers vil det anbefales og få dem udskiftet, eller købe en magen til fælg til de resterende 3 og monterer. 

Det er meget svært og individuelt og svarer på. Kører du om vinteren, og udsætter dine stålfælge for salt og mudder, så holder de ikke i så lang tid, som havde du kørt på dem om sommeren, hvor det hårdeste de udsættes for er regn. Dog har en stålfælg en meget lang holdbarhed, du skal bare være opmærksom på om de er meget rustne eller føles skæve(ryster).

Alufælge ende som oftest deres dage ved at de irrer, eller at de bliver slået skæve, ellers er en alufælg meget langtidsholdbar. Er dine fælge meget irret, kan man gøre to ting. Det ene er og betale for at de bliver lakeret og det andet er selvfølgelig og udskifte dem.

Ja det kan du godt, du skal bare være opmærksom på om fælgen er bygget til at kunne modstå salt, ellers går der ikke mange sæsoner, for alufælgene begynder at irrer og se trælse ud.

Det er meget afhængigt af hvilken bil man kører. Tag endelig fat i Wheelster.dk’s support, og de vil guide dig til hvad der kan lade sig gøre.

Det kommer meget an på ens budget. Der er mange fordele ved at købe nyt, dog vil man helt sikkert efter kort tid allerede se fælgene ser brugte ud og afskrivningen på de fælge du køber, er enormt højt. Hos Wheelster spare man rigtig mange penge i forhold til at købe nyt og man får et produkt som nærmest ser ud som et nyt produkt. Derfor anbefaler vi helt klart og købe brugt, da man kan købe det helt samme produkt, til mange procent under, hvad et nyt ville have kostet.