Alt der er værd at vide om dæk til biler

Hurtigt forklaret om dæk

Dækket er den vigtigste del af et hjul, for det holder dig sikkert på vejen.

Det du skal tjekke på et dæk er følgende:

  • Dækmønsteret på slidbanen
  • Alderen af dækket
  • Om dækket er mørnet
  • Skader på dækket (fra kantkys oftest)

Er ovenstående i orden, så skal du ikke holde dig tilbage fra at køre på brugte dæk!

I denne guide gør vi dig klog på dæk, så du sikkert kan købe dem brugte!

Eksempel på et brugt – men sundt og sikkert dæk. Alle vores annoncer har et billede hvorved du kan se kørefladen.

Hvad du skal tjekke

Dækmønster (slid på kørefladen)

Uden dækmønster, så kan bilen ikke stå fast på vejen. Lovmæssigt skal et dæk have min. 1,6 mm. dækmønster (FDM anbefaler min. 3mm.) Du kan bruge dækkets indbygget slidindikator, som vist på billedet. Foruden tykkelsen, så er det vigtigt at dækket ikke er skævt slidt. Som vist på billedet, så er dette dæk IKKE i orden. Et dæk skal blive skævt slidt af f.eks. forkert dæktryk eller et problem med bilens hjulophæng.

Alderen af dæk

Alderen på dækket er som vist på billedet. Dette tal kaldes oftest DOT. Dette beskriver hvilken dato dækket er. De to første cifre opgiver ugen, og de sidste to er året for produktionen. FDM anbefaler ikke at dæk bør være mere end 10 år gamle. Lovmæssigt er der ingen regler for alderen på dæk (borset fra hvis din trailer/campignvogn skal være tempo100 godkendt = Max 6 år.) Wheelster sælger som udgangspunkt ikke hjul over 5-6 år

Mørnet dæk

Ved brugte dæk er det ikke nok bare at kigge alderen – du skal også se om dækket er mørnet. Hvis dækker er mørnet, så flækker gummiet, og det bliver utæt og risikabelt at køre på. Vi oplever, at selv kvalitets dæk mørner efter 3-4 år, men også set “billige” dæk se nye ud efter 10 år. Det hele handler om korrekt opbevaring og brug af dækkene. Hvis det dæk ser ud som på billedet, så er det til at smide ud. 

Skader på dækket

Hvis dækket f.eks. har ramt en kantsten, vil man kunne se dette som “bidder” i dæksiden. Dette gør dækket farligt og usikkert at køre på, da skaden oftest ødelægger de indre som holder bilens vægt. Det er derfor vigtigt, at tjekke om dækket har tegn på skader hvis du køber brugte dæk. Billedet viser hvordan en skade kan se ud. Er der skader på dækket, så skal der nyt på.

De mest spurgte spørgsmål

I følge loven, så skal et dæk have minimum 1,6 mm. mønster. FDM anbefaler 3 mm. Hos Wheelster sælger vi ikke hjul med under dette.

Bemærk, at dæk kan godt være skævslidte. Dette sker ved f.eks. at køre på forkert dæktryk eller hvis der er fejl på bilens ophæng.  

Hvis du er involveret i et uheld, og dækkene ikke er lovelige, kan du risikere at forsikringen ikke vil betale.

Det er ikke et lovkrav at køre på vinterdæk i Danmark, som det er i mange andre lande bl.a. vores nabolande. 

Vi anbefaler dog stærkt, at man kører på vinterdæk i vinterhalvåret trods. 

I følge loven, så skal et dæk have minimum 1,6 mm. mønster. FDM anbefaler 3 mm. Hos Wheelster sælger vi ikke hjul med under dette.

Bemærk, at dæk kan godt være skævslidte. Dette sker ved f.eks. at køre på forkert dæktryk eller hvis der er fejl på bilens ophæng.  

Hvis du er involveret i et uheld, og dækkene ikke er lovelige, kan du risikere at forsikringen ikke vil betale.

Hvis dækket begynder at lave revner, så skal du skifte det ud.

Du kan se et eksempel på et dæk her, som skal til at skiftes:

Der er som udgangspunkt ikke udløbsdato på et dæk. FDM anbefaler ikke at køre på dæk over 10 år. 

Selvom et dæk er under 10 år og have masser af mønster, så kan det stadig være farlig at køre på. Dette er tilfældet hvor dækket er mørnet. Du kan læse mere om det længere oppe på siden.

Hvis din trailer/campingvogn skal godkendes til tempo100, så må dækkene maks være 6 år. Dette er ikke gældende for personbiler.

Hos Wheelster sælger vi ikke dæk der er over 5-6 år som udgangspunkt.

Du kan læse længere oppe på denne side hvordan man aflæser alderen på dæk.

Nej, det må det ikke. Du skal derfor tjekke om dækket opfylder minimumskravene på HELE kørefladen på alle dæk.

Som udgangspunkt så bruger biler samme dæk foran og bagved. Det er dog vigtigt, at dækkene monteres, så de peger i kørselsretning som dækket er designet til. Du kan aflæse dette på siden af dækket (en pil indikerer retningen)

Det opleves ofte at biler hurtigere slides på de hjul hvor bilen trækker. Så en forhjulstrukken bil har typisk mindre mønster foran. Hvis man bytter hjulene på forakslen med dem på bagakslen, så kan hele hjulsættet blive slidt lige og dermed holde i længere tid.

Hos Wheelster opretter vi dækmønsteret på alle hjul til for- og bagakslen, så du altid ved hvor meget mønster der er på alle hjul. 

Det kan de sagtens – og du kan få en bøde for at køre med ulovlige dæk og/eller risikere at din bil ikke kan synes.

Du kan se det på DOT nummeret, som du finder på siden af dækket. Hvis det ikke er at finde, så kig på bilens anden side, da de kun sidder på én af siderne.

De to første cifre er ugen og de sidste to er året, som dækket er produceret. 

Du finder det som vist herunder:

Dette dæk er fra 31 uge 2012

Det er naturligvis altid en vurdering vejet op mod prisen. En god tommelfingerregel er, at desto dyre bil jo dyrere dæk. Alle hjul – uanset pris – opfylder lovkravene i Danmark, så du kan derfor altid være tryg ved at købe dæk.

De tekniske ting om dæk

Du finder på siden af dækket al information du skal bruge. I ovenstående eksempel på billedet fremgår det, som du typisk skal bruge; størrelsen.

Med udgangspunkt i overstående, så indikerer 195 bredden af dækket i mm.

Profilen (55) er tykkelsen af dækket, hvilket er en ratio (%) på 55 af bredden af dækket.

Efterfølgende finder du fælgens størrelser her vist som 16″ / R16

Oftest er det denne information som er relevant for dig; 195/55R16 i dette tilfælde.

Du kan også aflæse dækkets loadindex, som indikerer hvor meget vægt dækket kan bære og til sidst hastigheden, som dækket er godkendt til, hvilket her er V = 240 km/t. jf. hastighedskoden fra fabrikanten.